گزارشی از حضور عکاسان زن ایرانی در بوستون

                                                                              

                      

   نمایشگاهی از عکس‌های عکاسان زن از ایران و کشورهای عرب از ۵ شهریورماه سالجاری به میزبانی موزه هنرهای زیبای بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا برپا شده است. در این نمایشگاه که تا ۲۲ دی‌ماه ۹۲ دایر خواهد بود آثاری از ۱۲ عکاس اهل منطقه خاورمیانه از جمله چهار عکاس ایرانی یعنی شادی قدیریان، شیرین نشاط، گوهر دشتی و نیوشا توکلیان برای بازدید عموم ارائه شده است. گزارش کامل من درباره این نمایشگاه را می‌توانید اینجا بخوانید.  

تعبیری فوق‌العاده پیرامون عکاسی مستند

 

   یکی از بهترین تعبیر و تفسیرهایی که تاکنون در محدوده عکاسی مستند خوانده‌ام مربوطه به بند آخر یادداشتی است که علیرضا میرزایی برای مجموعه عکس‌های نمایشگاه اخیر بهنام صدیقی با عنوان «تعطیلات» نوشته و در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۹۲ توسط روزنامه شرق با عنوان «فلانورهای رانده شده» منتشر شده است. به نظرم بر هر عکاس مستندی واجب است خوب این کلمات را بخواند و بسیار در آن تامل کند:

 «تعطیلات پروژه‌ای مستند است. اما رفتار بهنام صدیقی با عکاسی مستند متفاوت است. او به جای آنکه در قاب‌هایش به دنبال شگفتی یا ارعاب مخاطب باشد، با نگاهی اسنادی ـ انتقادی به آدم‌های اطرافش می‌نگرد. زیبایی و ترکیب اکثر عکس‌های این مجموعه (نه همه آنها) و نگاه بی‌تشویش و رسوب کرده بهنام، مجموعه را تا حد staged photography پیش می‌برد. هرچند خود مجموعه یک روایت مستند باشد. اما روایتی معاصر و به‌دور از جنجال و نگرشی معاصر در عکاسی مستند است که این روزها به‌ندرت می‌توان چنین نگاهی را یافت. بهنام صدیقی چه در محتوا و چه در فرم اجرا به مخاطب عکاسی مستند ایران گوشزد می‌کند که در کنار رویکردهای سطحی، جنجالی و ژورنالیستی، با روشی دیگر و با استیلی پالوده و آرام نیز می‌توان به عکاسی مستند پرداخت. نوعی عکاسی در این مجموعه به جرات عمیق‌ترین و معاصرترین نگاه انتقادی به بطن جامعه است.»  

کارگاه و نشست عکاسی در شهرستان‌ها


   درد دل دوستانه و خیرخواهانه‌ای با بعضی دوستان عکاس شهرستانی. لطفا اگر قصد دعوت از کسی برای برگزاری کارگاه یا نشستی در ارتباط با عکاسی در شهرتان را دارید حتما و ترجیحا از قبل در مورد فرد موردنظر کمی بیشتر تحقیق کنید. از کسانی که باتجربه‌تر هستند و تسلط بیشتری بر رویدادهای عکاسی کشور دارند یا کسانی که در جلسات و کارگاه‌های قبلی فرد موردنظر شرکت کرده‌اند درباره سطح کار او نظرخواهی کنید.

   حتما و حتما از فرد مورد نظر سرفصل‌ها و ریز مباحث را پیش از هر برنامه‌ای درخواست کرده و در مورد کیفیت آن موارد با افراد باتجربه‌تر مشورت کنید. اگر اسلایدشو و معرفی عکاس خاصی به عنوان سرمشق یا نمونه موفق قرار است انجام شود حتما قبلا خوب در موردش تحقیق و پرس و جو کنید. نیازهای دوستان عکاس همشهریتان را بسنجید و برطبق آن کارگاه موضوعی برگزار کنید.

   با دو تا کتاب سوزان سونتاگ و دو بار منابع کنکور ارشد را خواندن لزوما دانش و شناخت کسی درباره عکاسی معاصر و روز دنیا بالا نمی‌رود. در دعوت از افراد و برگزاری کارگاه‌ها وسواس بیشتری داشته باشید. وزن و جایگاه واقعی افراد را در مباحث تئوریک و آموزشی عکاسی امروز کشور به دور از هاله‌های کاذب و ظاهرسازی‌های رندانه برای خودتان مشخص کنید.

   باور کنید مسئولیت سنگینی است اگر خوراک ذهنی و تعاریف نادرستی از جریان واقعی و ارزشمند هر گرایش عکاسی را به اسم این کارگاه‌ها به خورد عکاسان تازه‌کار معصومی بدهیم که در هر گوشه‌ی ایران در به در به دنبال نکته‌ی آموزنده تازه‌ای می‌گردند تا حرکتشان در مسیر عکاسی را حرفه‌ای‌تر کنند. در آینده اصلاح چنین خطاها و دریافت‌های نادرستی، که در ذهن بکر عکاسان تازه‌کار به عنوان معیار و هنجارهای عکاسانه نقش خواهد بست، کار آسانی نخواهد بود.